Lättöppnade förpackningar

Över en och en halv miljon människor i Sverige har nedsatt handfunktion så behovet att lättöppnade förpackningar är stort. Mot den bakgrunden driver, som ni kanske redan känner till, Reumatikerföreningen projektet ”lättöppnade förpackningar” i samarbete med Handikappförbundens Samarbetsorgan (HSO), Pensionärernas Riksorganisation (PRO), Sveriges Konsumentråd och Sveriges Pensionärsförbund (SPF). Det övergripande syftet med projektet är att få marknaden att erbjuda alla konsumenter förpackningar som de enkelt kan öppna, dosera ur samt återförsluta. Tanken är också att införa en märkning på förpackningar som är lätta att öppna.

Konsumentundersökningar visar att 9 av 10 personer behöver använda redskap för att öppna vanliga glasburkar med lock och 5 av 10 använder redskap för att öppna mjölkpaket. Som ni säkert själva har erfarit i er vardag så finns det en hel del övrigt att önska när det gäller förpackningar. Ungefär 1,8 miljoner svenskar har problem med förpackningar flera gånger i veckan, dessutom blir ca 1,5 miljoner svenskar irriterade på svårhanterliga förpackningar flera gånger per vecka.

Två av tre konsumenter är beredda att betala mer för en vara som har en lätthanterlig förpackning. Kunskaperna från dessa undersökningar visar att det finns starka konsumentkrav och därmed en stor förbättringspotential när det gäller förpackningar för framförallt dagligvaror.

Förutom direktpåverkan från alla konsumenter samt påverkan från Reumatikerförbundet och övriga handikappförbund så pågår en massaktion i form av namninsamlingar som kräver lättöppnade förpackningar. Namninsamlingen kommer sedan att överlämnas till dagligvaruindustrin. Målet är att få in minst 50000 namn i hela Sverige.
Vi i Linköpings reumatikerförening har hittills samlat in ca 300 namnunderskrifter. Din insats är alltså mycket viktig. Vi kommer att ha listor för namnunderskrift på våra medlemsmöten. Vill du själv skaffa namnunderskrifter så finns blanketter och mer information att skriva ut från reumatikerförbundets hemsida www.reumatikerforbundet.org eller kontakta Linköpings reumatikerförenings kansli på följande adress; Föreningshuset Fontänen Västra vägen 32, 582 28  Linköping eller ring telefon 013 - 13 21 75 eller maila.

E-post:

Projektbevakare