Information och tips från Sara

Nu när det är ganska kallt och ruggit ute kan det vara skönt med värme för att lindra stelheten och värken. Jag har letat upp information via tillverkarna om några av de produkter som jag tycker är spännande och intressanta.

Om man nu har estetiska krav på sin värmdyna kan man alltid använda en vacker vetevärmare i lin. Ett exempel är Vetevärme®kudden som är ett naturligt sätt att få värme och avslappning. Kuddarna är tillverkade av finaste linne, fyllda med ekologiskt odlat vete och verksamma örter. De har en unik förmåga att hålla värmen länge och vetet har en rund fin kärna med hög tyngd som gör att den formar sig behagligt runt kroppen.

Kombinationen av tyngd och värme gör att spända muskler snabbt slappnar av och blodgenomströmningen ökar. De är lätta att använda och värms enkelt i mikro eller ugn. De kan användas för avslappning och smärtlindring t ex mot värkande muskler i nacke och axlar, mot växtvärk, mensvärk, mot kalla fötter eller när man bara känner sig trött och frusen.

Pris: 250 kr + frakt

Ny uppfinning lindrar fibrovärken

ThermoSense är en produkt utvecklad för smärtlindring baserad på en patenterad teknik och är kliniskt testad med mycket gott resultat, av en grupp fibromyalgi­patienter på Karolinska Sjukhuset. Det har sedan länge varit känt att värmebehandling har en smärtlindrande effekt.

ThermoSense är en 4-kanalig apparat för värmebehandling vid muskelvärk och är framtagen för att användas både av medicinsk personal och av patienten själv och kan användas obegränsad tid, förutsatt att värmen känns behaglig. ThermoSense förstärker patientens förmåga att få kontroll över sin smärta, vilket nog är den största fördelen. Att värmebehandling faktiskt minskar patientens upplevda smärta utan farliga biverkningar är nästa stora fördel. ThermoSense är uppladdningsbar och kan därför också användas utanför hemmet med en behandlingstid på upp till 2 timmar och 45 minuter.

Pris: 2 000 kr + frakt 160 kr
www.thermosense.se

Back on Track

Ordförande Helene Forsén tipsar om produkter från Back on Track

Back on Track är namnet på unika textilprodukter, som utvecklats ur kombinationen av gammal kinesisk erfarenhet och moderna vetenskapliga rön tillsammans med goda kunskaper inom textilframställning. Resultatet är ett tyg av polyester/polypropylen med insmält keramikpulver. Keramiken reflekterar kroppsvärme i form av infraröd strålning. Infrarött ljus har dokumenterad smärtlindrande effekt, värmen lindrar inflammation, minskar spänningar i musklerna och ökar blodcirkulationen. Spända muskler slappnar av och läkningsprocesser i muskler och leder kan påskyndas.

Back on Track används för att värma muskler inför fysisk träning eller arbete, men viktigast är skyddens förmåga att förebygga skador samt lindra och påskynda läkning av redan uppkomna skador. Back on Track finns i form av klädesplagg och sängkläder samt led- och muskelskydd för olika kroppsdelar.

Nackskydd

Nackskyddet med polokrage har en ”haklapp” framtill och baktill, som är lika stora. Baktill täcker den kappmuskeln. Det är en viktig aspekt vid whiplashskada eftersom kappmuskeln bidrar starkt till smärtproblematiken.

Pris: från 298 kr
www.etacbutiken.se

Nackkragen med kardborre täcker nacken och de översta kotorna av bröstryggraden. I första hand brukar man tänka på nackkotorna vid whiplashskada, men det är vanligt att översta bröstryggen också bidrar till smärtan.

Pris: från 298 kr
www.etacbutiken.se

Nackkragen knäpps med kardborre på framsidan. Bär nackskydden närmast huden.

Vi vill gärna ta del av dina tips kring hjälpmedel. Skicka in dina tips via e-post  eller via brev till Reumatikerföreningen i Linköpings kansli.

Sara Hjalmarsson