Information och tips från Sara

Förra året genomfördes en större översyn av hjälpmedelsförskrivningen och det togs fram nya riktlinjer. I samband med att förslaget togs fram fick Reumatikerdistriktet i Östergötland möjlighet att skicka in synpunkter. Speciellt lyftes fram hur viktiga de ”små” hjälpmedlen, såsom osthyvlar, knivar m.fl. är för oss reumatiker samt att många inte har möjlighet att själv finansiera inköp av alla de hjälpmedel som kan behövas.

Som ni vet fick vi inte igenom våra krav och sedan den 1 april 2007 kan man inte längre få vissa hjälpmedel förskrivna utan man får köpa dem själv via någon butik.

Nu under sommaren 2008 har man gjort en ny översyn av hjälpmedelsförskrivningen, anledningen är ekonomin eftersom hjälpmedelsverksamheten kostar för mycket. Det finns inte möjlighet att spara utan att vi som behöver hjälpmedel i vårt dagliga liv drabbas av det. Därför har landstingets tre hjälpmedelskonsulter tagit fram en konsekvensanalys, som visar vilka konsekvenser det får om man sparar på olika typer av hjälpmedel. Denna analys har lämnats över till politikerna i landstinget för beslut.

Reumatikerdistriktet i Östergötland tillsammans med Handikappföreningarna i Östergötland fortsätter att bevaka och agera i frågan. Men visst känner vi alla en viss oro över att man från politiskt håll gärna pratar om ”egenfinansieringsprincipen” som innebär att vi tvingas köpa fler och fler nödvändiga hjälpmedel själva.

Efter som det är höst och en del plockande av bär, svamp eller enbart en förflugen socka som hamnat på golvet tycker jag att det passar bra att tipsa om olika typer av tänger som kan vara till hjälp.

Plocktång
Börjar först med en personlig favorit som jag använder dagligen. Denna lilla plocktång fungerar utmärkt till att dela tabletter i dosetten med, öppna förpackningar och plocka upp ett och annat smått som fingrarna inte får grepp om.

Den kostar ca 150 kr och kan köpas på bland annat www.varsam.se.

Griptång Aktiv
En vanlig griptång är också till stor hjälp för att nå saker både högt och lågt. Själv använder jag mina för att först och främst plocka upp saker som jag inte når på golvet, men de är även till värdefull hjälp när man behöver rätta till en tavla eller en gardin. Det finns många olika modeller. Här kommer ett exempel från www.etacbutiken.se/webshop.
Handtaget är vinklat för att ta tillvara handens kraft och för att ge ett effektivt grepp i olika situationer. På handtaget finns ett pekfingerstöd som ger bättre precisionsgrepp. Tången finns i två längder, 45 och 70 cm. Hela greppytan är klädd med slitstarkt gummi som ger god friktion och minskar kraftbehovet. Gripklon är ställbar i två lägen. Det innebär att griptången kan användas både horisontellt och vertikalt utan att armen behöver vridas. Griptången har en magnet i handtaget för att kunna plocka åt sig saker i metall.

Griptång hopfällbar
Om man nu inte vill ha en griptång stickandes upp ur väskan när man reser bort finns det numera också hopfällbara griptänger. Jag har inte provat den själv men tycker att den verkar praktisk att ha med när man är på resande fot.

Denna hopfällbara griptång finns hos www.plusvardag.se och kostar 146 kr + frakt.

Tips om nya hjälpmedel!

Har du hittat något nytt hjälpmedel eller någon kreativ lösning av ett praktiskt problem som underlättar ditt liv som du vill dela med dig av?
Skicka in dina tips till  eller via brev till Reumatikerföreningen Linköpings kansli.

Sara Hjalmarsson