Fler tips från Sara

De flesta av oss tar en och annan tablett och det kan vara ganska knepigt att få ut dem ur förpackningen.

En av mina gamla favoriter har nu dykt upp igen efter att ha varit försvunnen några år …

Tablettöppnare som passar många typer av förpackningar. När förpackningen öppnats ligger tabletten i handtaget. Öppnaren är lätt att använda. Det är ett företag som heter Euforia som marknadsför denna tablettöppnare som kostar 105 kr plus moms och frakt.
www.euforia.se

Ett annat bra hjälpmedel om man har tabletter som ska delas är en tablettdelare. På apoteket finns denna tablettdelare med behållare som lätt delar tabletter och är speciellt lämplig för personer med svaga händer eller med dålig syn.

Det finns många olika typer av askar som man kan ha tabletter i på marknaden. Hemma använder jag alltid min dosett eftersom det är enkelt fördela medicinerna i den och man slipper ha en massa medicinburkar och kartonger stående framme.

Dosett är ett hjälpmedel för bättre självkontroll av medicindosering. Dosett Medi har 28 fack för tabletter och kapslar, vilket medger medicinering upp till fyra gånger per dygn under en vecka. Dessutom finns den i flera färger, både mörkblå, turkos, vit och röd. Dosett medi kostar 85 kr på apoteket.

Tips mottages

Vi vill gärna ta del av dina tips kring hjälpmedel. Skicka in dina tips via
e-post:

eller via brev till Reumatikerföreningen Linköpings kansli.

Sara Hjalmarsson