Tips och vägledning på nätet och i butiker

Det finns många olika knep och produkter som kan underlätta vardagen när man lever med en reumatisk sjukdom. En av mina favoriter som tillhör klassen små hjälpmedel är min ”nyckelpinne” som underlättar varje gång jag ska öppna eller låsa en dörr.

Nyckelgrepp stång, artikelnr D1087 En järnstång med avtagbara plastkulor håller flera nycklar på plats. Stången kan användas som hävarm för ökad kraft. Längd

10 cm. Stångens diameter är 4 mm. Pris 85 kr hos Uriform + kostnad för frakt.

Kostnaderna för liknande hjälpmedel kan variera mellan olika butiker och det lönar sig att titta runt innan man beställer. Det går också att hitta bra produkter som kan fungera som hjälpmedel i vardagen i vanliga butiker. Visste ni att Ikea t.ex. säljer en brödkniv med vinklat skaft. Kniven heter Ikea 365 brödkniv med ergonomisk utformning och kostar 69 kr.

Det kan också vara intressant att spana efter hjälpmedel på Clas Ohlsson, Biltema och Jula som har lite av varje. Oftast blir det billigare att köpa direkt då det kommer till ibland ganska höga fraktkostnader när man handlar via postorder eller Internet.

Postorder/Internet

Här finns länkar till några företag som säljer hjälpmedel via postorder/Internet:

Innovex
Säljer hjälpmedel som underlättar trädgårdsarbetet. www.innovex.se

Stirex Innovation AB
Tillverkar och säljer knivar, saxar, tänger och handtagssatser för bl.a. dammsugare. På hemsidan presenteras en del av sortimentet på engelska. www.stirex.se

Swereco Rehab AB
Är störst på småhjälpmedel i Sverige. På hemsidan www.swereco.se finns prislista och katalog.

Vobis
Vobis Livskvalitet säljer livskvalitetsprodukter i form av funktionella varor som förebygger och underlättar i vardagen, dels traditionella hjälpmedel för att gå och sitta, för kök och badrum, dels hjälpmedel för lätt synskadade och andra mycket viktiga hjälpmedel i form av halkskydd och inkontinensskydd, värmebehandling, massage­behandling och träningsredskap. Dess största sortiment finner du bland stödstrumpor, diabetesstrumpor, käppar och kryckor.

Varsam AB
Varsam har två postorderkataloger, en för hjälpmedel och en för lek & idrott. Utbudet är stort. Det finns en mängd hobbyartiklar, bl.a. för matlagning, trädgård, måla och skriva.www.varsam.se

Gula Rehab
www.gulare.com/shop

Uriform
www.uriform.se

Etacbutiken

Hjälpmedelsbutiken
Vill du se och känna på våra produkter kan du besöka vår butik som ligger på Vimarkagatan 9 i Linköping.

Butiker

Lättsam
Hjälpmedelsbutiken i Linköping som inte bara vänder sig till personer med funktionshinder. Vi erbjuder praktiska nytto­prylar samt utrustning för idrott och rörelseglädje. Har pedagogiska leksaker bl.a. i trä, samt mycket form och färg för alla sinnen. Nygatan 31, 582 19 Linköping.
Tel: 013-31 46 86.

Tips mottages

Vi vill gärna ta del av dina tips kring hjälpmedel. Skicka in dina tips via e-post:
 eller via brev till Reumatikerföreningen i Linköpings kansli.

Sara Hjalmarsson